IV BTA 2023

WYSTAWA GŁÓWNA:
“Raz, dwa, trzy, znikasz ty…” 
Galeria Sztuki Rozruch, ul. Jackowskiego 5-7 
Kuratorka: Natalia Czarcińska 
Wystawa czynna: 30.09 – 14.10.2023 od wtorku do piątku w godzinach od 15:00 do 19:00
Wernisaż: sobota 30.09.23 o 15:00 
Oprowadzanie kuratorskie: niedziela 8.10.23 o 16:00
Finisaż, oprowadzanie kuratorskie oraz premiera katalogu: sobota 14.10.23 o 15:00 

Hasło tegorocznej edycji Biennale Tkaniny Artystycznej przewrotnie przypomina niewinną dziecięcą wyliczankę. Przywołuje jednak zjawisko dość znamienne dla wielu aspektów dzisiejszego, podatnego na zmianę, świata. Niesie w sobie również pewien paradoks. Na naszych oczach znikają lasy, lodowce, miejsca, całe miasta… Nie znikają natomiast nierówności społeczne. W tegorocznej odsłonie Biennale chcemy przyglądać się rozmaitym przejawom owego (nie)znikania.
Pisz, pisz aż w pisaniu znikniesz / patrz patrz aż w patrzeniu znikniesz, pisała Krystyna Miłobędzka*. Bo znikanie może być również rozumiane jako zatracenie w procesie twórczym, w działaniu.
Zanikaniu często towarzyszy zapominanie… Chcemy zatem upomnieć się o pamięć, trwanie, opowieść, aby zbudować wielowątkową wystawę, złożoną z rozmaitych opowieści, tych odnoszących się do osobistych, intymnych doświadczeń, jak i tych podejmujących problemy i zjawiska społeczne, polityczne, kulturowe.
Natalia Czarcińska

Uczestniczki i uczestnicy wystawy głównej IV BTA “Raz, dwa, trzy, znikasz ty…”: Agnieszka Adam, Paulina Bobak, Miroslav Brooš, Jolanta Brejdak, Paulina Buźniak, Monique Chmielewska Lehman, Katarzyna Czampiel, Olga Czechowska, Iwona Demko, Julia Gmerek, Małgorzata Górska-Ogórek, Magdalena Grenda, Martyna Jastrzębska, Dorota Karolewska, Iwona Liegmann, Maryna Mazur, Ewa Mróz-Pacholczyk, Karolina Lizurej, Marcin Lorenc, Nina Kruger, Aleksandra Parol, Beata Prochowska, Paulina Sadrak, Małgorzata Samborska, Marcin Salwin, Monika Shaded, Magdalena Soboń, Paulina Hanna Sołtyszewska, Elwira Sztetner, Mo Tomaszewska, Izabela Walczak, Łukasz Wojtanowski. 

Laureatki i laureaci IV BTA:

I miejsce – Elwira Sztetner „Popatrz w moje szklane oczy”

II miejsce – Monika Shaded „Powrót”

III miejsce – Julia Gmerek „Płakanie”

Wyróżnienia Jury: Marcin Lorenc „Katalogi różnych okazów tkanin, zebranych podczas dwóch wypraw kapitana Cooka na półkulę południową i jednej na drugą stronę lustra”; Maryna Mazur „Podwójna codzienność”; Aleksandra Parol „Sumo TV”

Wyróżnienie Miasta Poznań – Maryna Mazur „Podwójna codzienność”
Wyróżnienie Rektora Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu – Łukasz Wojtanowski „Procesja Bożego Ciała (zielona)”

WYSTAWY TOWARZYSZĄCE:
“Porozmawiajmy o wykluczeniu” wystawa prac Elwiry Sztetner | Galeria Jak, ul. Św. Marcin 37 | Kuratorka: Katarzyna Śmiałowicz | 29.09 – 20.10.2023 | Wernisaż: piątek 29.09.23 o 19:00
“Wireless. Tkanina unikatowa dawniej i dziś” | Galeria Nowa Scena UAP, al. Marcinkowskiego 28 | Kuratorki: Magdalena Kleszyńska (Polska), Mercedes Vidal-Abarca (Portugalia) | 30.09 – 15.10.2023 godziny otwarcia: od środy do niedzieli od 13:00 do 18:00 | Wernisaż: sobota 30.09.23 o 18:00
“Przyśnił mi się wczoraj pusty las” | Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24 | Kuratorka – Dorota Tarnowska-Urbanik | 30.09 – 15.10.2023 godziny otwarcia: od środy do niedzieli od 14:00 do 17:00 | Wernisaż: sobota 30.09.23 o 20:00
“Czułostki” wystawa prac Emilii Boguckiej | Art Corner by Porsche Centrum Poznań | Al. Marcinkowskiego 28 | Kuratorka: Anna Maria Brandys | 10.10 – 20.10.2023 | Wernisaż: wtorek 10.10.23 o 19:00

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
Wykład Mercedes Vidal-Abarca | Galeria Nowa Scena UAP, al. Marcinkowskiego 28 | niedziela 1.10.23 o 13:00

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie towarzyszącej „Przyśnił mi się wczoraj pusty las” | Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24 | czwartek 5.10.23 o 18:30
Wykład Barbary Góreckiej | Galeria Nowa Scena UAP, al. Marcinkowskiego 28 | sobota 7.10.23 o 12:00
Warsztaty plastyczne z zakresu tkaniny artystycznej | Galeria Nowa Scena UAP, al. Marcinkowskiego 28 | sobota 7.10.23 o 13.30

Organizacja: Fundacja Jak Malowana
Współpraca: Galeria Sztuki Rozruch, Jeżyckie Centrum Kultury, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, Fundacja Nowa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Galerie Miejskie UAP, Galeria Jak, Wytwórnia Bakcyl, Hohoszki

Kuratorka główna BTA: Karolina Grzeszczuk
Koordynatorka BTA: Anna Maria Brandys
Sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznań #poznańwspiera

*Krystyna Miłobędzka, jest/jestem (wiersze wybrane 196/2020), Lusowo 2020, s. 314


Dziękujemy wszystkim Artystom, Artystkom i Osobom artystycznym za wysłanie aż 484 zgłoszeń na IV BTA. Jest to kolejny rekord w naszej historii. Jury w składzie: Natalia Czarcińska, Andrzej Banachowicz, Anna Przybyło, Anna Maria Brandys, Dominika Krogulska-Czekalska i Karolina Grzeszczuk miało bardzo trudne zadanie. Dziękujemy za ich zaangażowanie i pełne szacunku pochylenie się nad każdą pracą.

Gratulujemy Autorom i Autorkom prac wybranych na wystawę Raz, dwa, trzy, znikasz ty…:

  1. Aleksandra Parol – Tytuł pracy – Sumo TV
  2. Beata Prochowska – Tytuł pracy – Nie ma oraz Numer akt
  3. Nina Kruger – Tytuł pracy – Na Widoku
  4. Marcin Salwin – Tytuł pracy – Siedem życzeń
  5. Katarzyna Czampiel – Tytuł pracy – Droga bez końca
  6. Łukasz Wojtanowski – Tytuł pracy – Procesja Bożego Ciała (zielona)
  7. Miroslav Brooš – Tytuł pracy – ” Darowizna… ziemi IX ” (z cyklu Niosąc ziemię)
  8. Agnieszka Adam – Tytuł pracy – Gość w dom, Bóg w dom
  9. Ewa Mróz-Pacholczyk – Tytuł pracy – Złudzenie
  10. Olga Czechowska – Tytuł pracy – Nalowale
  11. Paulina Hanna Sołtyszewska – Tytuł pracy – Neurony
  12. Iwona Demko – Tytuł pracy – Kochany Kaziku!
  13. Paulina Buźniak – Tytuł pracy – Okruszki
  14. Magdalena Grenda – Tytuł pracy – Monochrom
  15. Monika Shaded – Tytuł pracy – Powrót
  16. Jolanta Brejdak – Tytuł pracy – Z cyklu „Na wietrze”
  17. Martyna Jastrzębska – Tytuł pracy – Chora skóra
  18. Iwona Liegmann – Tytuł pracy – Ta sama świnia
  19. Paulina Sadrak – Tytuł pracy – Nie moje wspomnienie II
  20. Julia Gmerek – Tytuł pracy – Płakanie
  21. Monique Chmielewska Lehman – Tytuł pracy – Z tuszu powstałeś i w tusz się obrócisz, Papcio Chmiel o życiu
  22. Małgorzata Samborska – Tytuł pracy – Niska rozdzielczość pamięci
  23. Marcin Lorenc – Tytuł pracy – Katalogi różnych okazów tkanin zebranych podczas dwóch wypraw kapitana Cooka na półkulę południową i jednej na drugą stronę lustra
  24. Małgorzata Górska-Ogórek – Tytuł pracy – Kamień na kamieniu
  25. Karolina Lizurej – Tytuł pracy – Już nie potrafię cię zrozumieć
  26. Elwira Sztetner – Tytuł pracy – Popatrz w moje szklane oczy
  27. Izabela Walczak – Tytuł pracy – Cykl Mistral 1, Mistral 2, Mistral 3
  28. Maryna Mazur – Tytuł pracy – Podwójna codzienność
  29. Mo Tomaszewska – Tytuł pracy – Wir patriarchatu
  30. Dorota Karolewska – Tytuł pracy – Przepuklina 1
  31. Paulina Bobak – Tytuł pracy – Nieobecni? VI
  32. Magdalena Soboń – Tytuł pracy – Raj utracony

Już wkrótce odezwiemy się do Was za pomocą indywidualnej wiadomości mailowej <3


RAZ, DWA, TRZY, ZNIKASZ TY…

Hasło tegorocznej edycji Biennale Tkaniny Artystycznej przewrotnie przypomina niewinną dziecięcą wyliczankę. Przywołuje jednak zjawisko dość znamienne dla wielu aspektów dzisiejszego, podatnego na zmianę, świata. Niesie w sobie również pewien paradoks. Na naszych oczach znikają lasy, lodowce, miejsca, całe miasta… Nie znikają natomiast nierówności społeczne. W tegorocznej odsłonie Biennale chcemy przyglądać się rozmaitym przejawom owego (nie)znikania. 

Pisz, pisz aż w pisaniu znikniesz / patrz patrz aż w patrzeniu znikniesz, pisała Krystyna Miłobędzka*. Bo znikanie może być również rozumiane jako zatracenie w procesie twórczym, w działaniu.

Zanikaniu często towarzyszy zapominanie… Chcemy zatem upomnieć się o pamięć, trwanie, opowieść, aby później zbudować wielowątkową wystawę, złożoną z rozmaitych opowieści, tych odnoszących się do osobistych, intymnych doświadczeń, jak i tych podejmujących problemy i zjawiska społeczne, polityczne, kulturowe.

Natalia Czarcińska

Regulamin -> klik

Formularz zgłoszeniowy -> klik

Termin przyjmowania zgłoszeń – od 10 kwietnia do 10 lipca 2023
Termin ogłoszenia wyników – do 10 sierpnia 2023
Czas na dostarczenie prac – 1-14 września 2023
Praca powinna powstać w ciągu ostatnich 5 lat, nie przekraczać wymiarów 3x3x3 m oraz nie ważyć z opakowaniem więcej niż 15 kg

Nagroda dla 1. miejsca – 1500,00 zł od Wytwórni Bakcyl

Zgłoszenie na IV BTA powinno zawierać:
– Wypełniony formularz zgłoszeniowy (osobny do każdej zgłaszanej pracy)
– Maksymalnie 4 zdjęcia jednej pracy, zapisane w formacie JPG i nieprzekraczające 2 MB przesłane na adres btapoznan@gmail.com

Do 10 sierpnia na stronie www.btapoznan.pl zostanie opublikowana lista Artystek i Artystów biorących udział w IV Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu.

Biennale kierowane jest do artystów/ek, którzy/e tworzą w dziedzinie szeroko pojętej tkaniny artystycznej i sztuki włókna. Do udziału w wystawie zapraszamy zarówno artystów/tki profesjonalnych/ne, jak i początkujących/e adeptów/tki sztuki. 
Poznań stanowi ważny punkt na polskiej mapie tkaniny artystycznej od lat 60. Organizatorzy wystawy pragną stale ożywiać i podsycać twórczy ferment w tej dziedzinie. Świeże spojrzenie zapewnić może jedynie konfrontacja prac i artystów z całej Polski. Nic tak nie poszerza horyzontów wśród twórców/czyń i odbiorców/yń sztuki jak kontakt z innymi artyst(k)ami i ich pracą.


*Krystyna Miłobędzka, jest/jestem (wiersze wybrane 196/2020), Lusowo 2020, s. 314

IV Biennale Tkaniny Artystycznej:
Miejsce wystawy: Galeria Rozruch – Przestrzeń wystawiennicza Jeżyckiego Centrum Kultury
Czas trwania wystawy: 30 września – 14 października 2023
Organizator: Fundacja Jak Malowana
Partnerzy: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Fundacja Nowa UAP, Galerie Miejskie UAP, Galeria Jak, Studio Bakcyl
Kuratorka: Natalia Czarcińska

Kuratorka główna BTA: Karolina Grzeszczuk
Koordynatorka BTA: Anna Maria Brandys


JURY IV BTA:

Natalia Czarcińska – Absolwentka kierunków: malarstwo i edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Od 2014 roku związana z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, gdzie pracuje jako adiunktka w V Pracowni Malarstwa. Autorka wystaw i projektów artystycznych, w tym warsztatów kierowanych do różnych grup odbiorców. Współpracowała z Galerią Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu, Fundacją Malta. Współkuratorka w Galerii Szewska 16 afiliowanej przy Wydziale Malarstwa i Rysunku UAP oraz współorganizatorka interdyscyplinarnego festiwalu Multi Art Festival. Swoje prace pokazywała m.in. w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Archiwum Idei w Poznaniu.

Zajmuje się malarstwem i rysunkiem; montuje tymczasowe instalacje złożone z obrazów, fotografii oraz przypadkowo odnalezionych fragmentów / skrawków / wyimków zaaranżowanych tak, aby to relacje między nimi były najważniejsze. Zajmuje się także pojęciem galerii i medium wystawy jako ramy dla postrzegania i myślenia o sztuce.

Andrzej Banachowicz – W latach 1973–1978 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Dyplomy z wyróżnieniem obronił w Pracowni Rzeźby prof. Jana Berdyszaka i Pracowni Projektowania Wystaw prof. Witolda Gyurkovicha. Od 1992 jest kierownikiem II Pracowni Tkaniny Artystycznej na Wydziale Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu w Poznaniu, obecnie V Pracownia Rzeźby i Działań Przestrzennych – Obiekt Tkacki na Wydziale Rzeźby UAP. W latach 1993–96 był prodziekanem Wydziału Malarstwa Grafiki i Rzeźby ASP w Poznaniu. W latach 1996–99 oraz 1999–2002 prorektorem ds. artystyczno-badawczych ASP w Poznaniu. Jest związany m. in. z Instytutem Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich w Poznaniu, czy Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Brał udział w wielu prestiżowych wystawach w kraju i za granicą.

Anna Przybyło – Od 2013 r. absolwentka wydziału rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stypendystka programu LLL Erasmus. W 2013 „Osobowość artystyczna roku” na wydziale rzeźby ASP w Krakowie. Zwyciężczyni II Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu. Uczestniczka wystaw w kraju i za granicą. Obecnie zajmuje się głównie tkaniną artystyczną.  Swoją artystyczną tożsamość starała się określić jeszcze w czasie studiów, wplatając delikatnie własną obecność w strukturę dzieła. Jej prace są nośnikami afirmacji kobiecości. Drzwiami do opowieści o ludzkich namiętnościach. Metaforycznymi obrazami emocji związanych z egzystencją. Tematem stają się wybrane symbole, sytuacje i postacie nieoczywiste. Charakterystyczny język formalny podkreśla autentyczność prac, przywołując tym samym skojarzenia z subtelnościami i delikatnością kobiecej natury. Aktualnie, zarówno prywatnie jak i w swojej sztuce krąży wokół tematów związanych z macierzyństwem. 
http://annaprzybylo.pl/

Anna Maria Brandys – Doktora sztuki związana zawodowo z I Pracownią Rysunku WEAiK Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Absolwentka Malarstwa na UAP. Studia podyplomowe w zakresie Aretetapii i terapii pedagogicznej na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

W latach 2013–2021 jako pracowniczka naukowa zgłębiała tajniki barwienia naturalnego oraz sekrety roślin włóknistych w poznańskim Instytucie Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich-PIB. Uczestniczyła w wielu wystawach w kraju i zagranicą. Formą jej wypowiedzi artystycznej jest przede wszystkim szeroko rozumiana sztuka włókna, w obrębie której tworzy obiekty i instalacje. W swoich działaniach chętnie podejmuje wątki feministyczne i ekologiczne. Interesuje ją problem relacji i ról społecznych. Od lat zaangażowana w działalność animacyjną i edukacyjną na terenie Poznania. Prezeska Fundacji Jak Malowana, w której koordynuje i realizuje liczne projekty artystyczne promujące aktywne uczestnictwo w kulturze. Współtwórczyni Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu oraz Domu Bajek. Stypendium Twórcze Miasta Poznania, 2022; Stypendystka Prezydenta Miasta Poznania, 2014; Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011.

Dominika Krogulska-Czekalska – Doktora sztuki, wykładowczyni projektowania w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, którą kieruje i gdzie zgłębia tajniki i możliwości struktur żakardowych, angażując studentów w poszukiwanie niekonwencjonalnych sposobów zastosowania tej tradycyjnej technologii. Refleksja nad prawem do powoływania nowych artefaktów, skutkuje zwróceniem większej uwagi na komentowanie otaczającej rzeczywistości i postawą krytyczną, zarówno w roli artystki, jak i projektantki. Najbardziej zainteresowana odkrywaniem przestrzeni na styku dyscyplin, spekulatywnie, ale także naprawczo. W latach 2021-2023 była dyrektorką Instytutu Tkaniny na Wydziale Projektowym.

W ostatnich latach uczestniczyła w wielu cyklicznych międzynarodowych wystawach i wydarzeniach o ugruntowanej tradycji, prezentujących tkaninę artystyczną m.in. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi, Textile Art of Today, Polska Szkoła Tkaniny, Biennale BIEN, Slovenia – rezydencja oraz wystawa indywidualna „Soft Woven Voices”, Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, Międzynarodowe Biennale Tkaniny Artystycznej WTA w Madrycie. 

Była prelegentką na konferencjach Contextile Textile Talks 2020, 2022 (dwukrotnie podczas tej ostatniej edycji) w Guimarães w Portugalii  i konferencji Textile Talks 2021 „Przyszłość wolności” podczas BTA w Poznaniu, a także moderatorką międzynarodowego panelu sympozjum poświęconego edukacji w dziedzinie kreacji tkaniny artystycznej i projektowania tkaniny użytkowej w ramach Międzynarodowego Triennale Tkaniny (2022). 

Ostatnie wystawy indywidualne Cod_a  oraz „Gimme Shelter” podsumowują badania ostatnich lat. Autorka chętnie lokuje swoje prace w kontekście szerszym niż kategoria medium, takich jak wystawa „Wszystko jest historią pewnej miłości” w BWA w Bydgoszczy, “Bliscy” podczas Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi, czy “Za Wolność” na stulecie odzyskania niepodległości w CMWL. 

Ostatnie prezentacje międzynarodowe w kraju i za granicą; YTAT Mentors, Wystawa Polskiej Tkaniny Artystycznej „Pola” w Muzeum Narodowym w  Dżakarcie, czy FIBRE ART & FINE ART w galerii Vigado Exhibition Hall w Budapeszcie. Dzięki współpracy z Centralnym Muzeum Włókiennictwa zdobywa doświadczenia kuratorskie; Międzynarodowe Triennale Tkaniny Młodych – YTAT 2022, Działy otwarte/Działy zamknięte – wystawa jubileuszowa CMWL.

Prace w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa oraz Muzeum Narodowego w Poznaniu (Muzeum Sztuk Użytkowych). Nagroda – Godło Must Have 2020 (współautorka), podczas Lodz Design Festival wraz z absolwentką i Studio The Most.

Karolina Grzeszczuk – Artystka, projektantka, animatorka. Asystentka w Katedrze Ubioru (w Pracowni Ubioru Unikatowego oraz Pracowni Kostiumu Teatralnego) oraz wykładowczyni na Uniwersytecie Artystycznym im. M. Abakanowicz w Poznaniu. Dyplom magisterski na UAP obroniła w 2013 roku. Jej działalność to szerokie pole aktywności, na którym zaznacza się projektowanie kostiumów, ubiorów i scenografii, a także praca z tkaniną artystyczną.
Członkini poznańskiej Rady Fundacji „Jak malowana”; W sezonie 2019-2020 prowadziła Pracownię Tkaniny Artystycznej w Kórnickim Ośrodku Kultury; Inicjatorka i koordynatorka Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu od 2017 r.; W latach 2009 – 2015 koordynatorka projektu związanego z poznańskim środowiskiem twórczym „AK 30 – 30 wystaw – 30 dni”.

Laureatka stypendiów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji Narodowej, Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Szczecina, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Współpracowała m.in. z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Atofri z Poznania, Teatrem „Nie Ma” ze Szczecina, Teatrem „Asocjacja 2006” z Poznania, Polskim Teatrem Tańca z Poznania, Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy, Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach, Stowarzyszeniem “Teatr Niekonsekwentny” w Szczecinie, Festiwalem Komedii SZPAK w Szczecinie, Międzynarodowym Festiwalem Teatrów Niezależnych „Pro Contra” w Szczecinie, Międzynarodowym Kampusem Artystycznym FAMA w Świnoujściu, Instytutem Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich w Poznaniu, International Biennial Exhibition of Contemporary Textile Art “Scythia” w Kherson w Ukrainie, Festiwalem Land art w Szreniawie.

Kawałek bałaganu w Internecie, w którym czasem coś opublikuje: https://www.instagram.com/karolina.grzszczk/


Sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznań